Hujung minggu ni aku habiskan di Bahau, satu pekan yg x terlalu bsr, tp boleh dikatakan hampir lengkap dgn apa yg aku perlukan (kecuali hotel yg aku duduki, agk 'kurang' tp masih boleh diterima akal). Aku berpeluang menyusur sawah ladang, kampung, denai, dangau dan segala mcm tempat yg mmg sebelum ni jarang2 dpt aku sampai (mane nk cari kt KL tu?) hahaaa.. Cantik.. Mmg cantik, tp.. de gak perkara2 pelik yg aku lalui kt sini. Meh aku cerita..

Semalam aku pusing2 keliling, aku jumpe kedai jual rabbit. Beli 3 ekor, sembelih.. Bile otw balik ke kampung, aku mule la cuak.. Malam, hari gelap.. Jalan pn aku x sure sgt mane simpang. Pakai redah aje. Susup- sasap bjalan, tibe2 jln makin mengecik! Lampu jln pn x, mmg gelap. Aku da mula gaban, tp pelan2 aku tekan gak minyak susur trus jln tu. Ati mmg xsedap, angin lak tiup2. Pokok goyang2, lampu kete da tinggi abis aku balun. Tetiba lampu kete aku tsuluh satu papan tanda hijau, tulisan jawi lak.. Ngan suasana yg agak seram sejuk. Ditambah lak ngn papan tanda jawi di tgh2 simpang mengarah ke jln yg aku lalu.. Satu benda je yg tlintas dlm pale otak kau ni. KUBUR!! ahh.. kacau ni.. Da la sesat, gelap, seram2 je lak keliling.. xkan la ke kubur lak peginya.. Ape lg yg aku mampu buat? Mmg aku x pandang dh la papan tanda tu. Aku jln terus.. Dlm ati segala doa dh lintang pukang aku bace. ~kot ade antu.. oppss.. bende2 pelik, mmg kene gelak je r ngn dorg tu!~

Jln punye jln, jln makin sempit. Sempit.. Aku tjumpe lak ngn satu pondok lame bsusun ngn kayu2. Hati aku pn ckp, sah dpn sikit ni kubur.. Alamak, cemane aku nk patah blk ni? Jgn la ade yg melintas.. Jgnla.. (Tuhan je yg tau cmane gabannye aku!) Jln lg ke dpn sbb jln situ sempit, x tpt nk pusing. Jln punye jln.. Dari tar dh jd tanah merah. Kompom!! Kompom!! Hati aku mmg menjerit2 mengatakan mmg kompom jp lg de la nampak nesan2 putih bsusun. Isk3, sunyi sgt2.. Tp tetap aku x jumpe gak mane tpt nk pusing. Dgn perasaan gagah yg da tinggal suku2, aku terus lg.. Selekoh sane, selekoh sini.. Ade lak umah usang yg da bsemak- samun. Makin la setan tu menyakat2, cm tdengar2 kt telinga neh.. "Tu sbb la rmh ni dtinggalkan, ade hantu.. maklumla, dekat2 kubur.."

Tgn aku mule la shaking x tentu pasal, kaki ni cm da longlai je nk tekan minyak.. Gagahkn diri gak, jln terus.. Sampai la aku da lepas umah kosong tu, aku nampak de nenek duk tepi jln pgg penyapu lidi dlm gelap2 gelita tu menyapu2 kt keliling kawasan.. Aku tgk jam, br kul 8. Awl sgt antu ni kuar? Hishh.. mmg x pandang kiri kanak, aku tekan je minyak trus. Smpai la aku nampak de 2 3 buah rumah, br la keadaan terang sikit. Tp hati aku lum lega lg. Aku terus laju je tekan minyak (takot la kot2 aku da msk ke dunia lain), dh 2 aku nampak cm satu kawasan terang.. Eh.. Aku da sampai rupenye! Mane ade kubur! Hahaaa...

Bile mlm tu aku kuar balik dr kg tu, aku sempat pandang ke tpt nenek tu bdiri td. Lor, ade rumah rupenye kt blakang tu.. Nenek tu pn ade kt luar ngah bsidai ngn ank2 dia ramai2. Hahaaa.. Dia siap angkat tgn lg kt aku. Aku jln dpn sikit, aku jeling lak kt papan tanda hijau tulisan jawi yg aku x bace pn ape tulisnya td.. Apa yg tertera kt papan tu.. "Balai Raya" dlm tulisan jawi. Hahahahaaaa.. aku gelakkan diri aku. ~bengap tul, mak anta gi skola arab suro blaja jawi. yg aku x bace tu sape suro?~

Mak aku yg tau cite pjalanan aku td tu gelak besar. Trus je dia ckp.. "Ape la korg ni, tulisan jawi sikit pikir kubur. Org bdiri dlm gelap dikate antu. Xde salahnye nenek tu nk nyapu laman, rumah dia pn haa.. Bile2 nk nyapu pn sukati dia la.." Hahahaaaa.. itula kebodohan aku sebagai ank bandar yg sesat di celah2 kampung. Negatif! Negatif! Negatif!

2 comments

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAA!!!!!
adehhh~ saket perut gelak! org tua ni...aduhhh3!! nway,struktur cerita yang jelas dan boleh dibayangkan kdaan tersebut....hahahahaha

Kan? Bodonye perasaan itu~

Post a Comment

Copyright © EKSPERIMENTASI BISU / Template by : Urangkurai